De kunst van het stellen van vragen en doorvragen
t

Pickwick Tea Topics vragen

Pickwick - Hoe was je dag?

Zoals bekend, heeft Pickwick op de labeltjes van de theezakjes vragen gedrukt. Dit onder de noemer: Pickwick Tea Topics.

Wat moeten we nu vinden van deze actie?
(en even los van de vraag of dit sowieso 'moet')

Aan de ene kant mogen we namelijk aannemen dat Pickwick deze actie niet heeft bedacht om het leed dat voorkomt uit de ongewenste stilte op te lossen. Je ziet het niettemin voor je: de directeur van PickWick zit aan het ontbijt en denkt: "Al die stiltes in de ochtend, daar moeten wij iets aan doen! Op naar een betere wereld!" Hoe mooi ook, de actie zal in eerste instantie waarschijnlijk ingegeven zijn door het motief meer theezakjes te verkopen.


Aan de andere kant valt het initiatief wel te waarderen. Wie wil er immers geen goed gesprek? Misschien verkopen ze een theezakje extra, who cares? Een beetje hulp van een theezakje bij het stellen van een goede vragen kan toch geen kwaad? En het goede nieuws: op de speciale Tea Topics-site van Pickwick worden ook nog eens extra vragen gegeven. Sterker, je hebt hier zelfs de mogelijkheid om je eigen vraag toe te voegen (met als hoofdprijs dat je vraag gedrukt gaat worden op een theezakje). Zoals een student het verwoordde: "Laat toch lekker gaan; het is een win-win-situatie. Meer theezakjes, betere gesprekken".


Om het laatste te kunnen vaststellen, moeten we ons natuurlijk wel nog even de vraag stellen in hoeverre de vragen leiden tot betere gesprekken. Of zoals Pickwick stelt "verrassende gesprekken" en "warme gesprekken". Want zeg nu eerlijk - en gelukkig zijn er meer mensen die dit constateren - in hoeverre is in onderstaande reclame nu sprake van een gesprek? Misschien eerder een gesprekje?







Voor een gesprek lijkt meer nodig te zijn dan alleen een goede beginvraag en een antwoord. De dames van het blog VERSUS A lijken dit beter te begrijpen. Stel een vraag, vraag door, constateer, vraag terug en laat dit overgaan in een gesprek.




Maar toch twijfel ik ook hier nog. Maar dan om een andere reden. Voeren de dames namelijk wel een echt gesprek nu we lezen dat de video gesponsord is door Pickwick? Enerzijds praten ze wel met elkaar (dus lijkt sprake te zijn van een gesprek) maar anderzijds zijn ze zich ook vast bewust van de camera en van wat ze wel en niet willen en mogen zeggen. Zijn ze nog wel in gesprek met elkaar of zijn ze eerder met de videokijker in 'gesprek'.

Interessant eigenlijk: wanneer kun je spreken van een gesprek tussen twee personen? Is het reeds voldoende als mensen met elkaar praten of is er nog meer nodig?

Direct de vraag maar even ingestuurd. ☺


Mijn vraag!!




PS. En nee, deze bijdrage is niet gesponsord door Pickwick, Versus A, Google of wie dan ook. 


Wat vind jij: is het een geslaagde actie? We horen het graag.

Meer over: