Is naar een museum gaan met je kinderen saai of lastig? Nou, niet als je de juiste vragen stelt. Het museum Kröller-Müller laat je zien aan welk soort vragen je dan kunt denken. In dit artikel vind je een overzicht van hun vraagcategorieën en geven we je een concrete vragenlijst met voorbeeldvragen.


Vragen stellen aan kinderen in een museum
 


We hoorden dat het Kröller-Müller Museum een dobbelspel heeft ontwikkeld met als doel kinderen enthousiast en nieuwsgierig te maken voor kunst. Of zoals ze zelf stellen (zo bleek): een spel om kinderen "op een speelse manier door het museum te voeren".
 
Nu hadden we al eerder op een positieve manier kennisgemaakt met hun lespakketten Filosoferen met schilderijen dus we waren wel benieuwd. Dus met een aantal kinderen op de achterbank afgereisd richting Apeldoorn / Otterlo en als aangekondigd kregen we bij de ingang direct het spel. Leuk!

Het idee: 75 vragen die je aan kinderen kunt stellen in een museum
Het museumdobbelspel is eigenlijk qua concept eenvoudig. Het spel bestaat uit een dobbelsteen en een overzicht met vragen. Ieder plaatje op de dobbelsteen staat hierbij voor een vraagcategorie:

  1. Wat vind jij?
  2. Stel je voor:
  3. Doe je mee?
  4. Speur je mee?
  5. Zie je dat?
  6. Andere zaal!

Het kind gooit in een zaal met kunstwerken vervolgens met deze dobbelsteen. Dit levert een vraagcategorie op. Op het kaartje vindt het kind vervolgens vijftien vragen die het zichzelf of die je als ouder aan het kind kunt stellen. Vragen over de zaal, vragen over de schilders, vragen over de kunstwerken, et cetera.
 
Het resultaat: het kind is meer actief met de kunst bezig (omdat je met het spel verder niet kunnen winnen of verliezen, is het woord "spel" misschien wat misleidend maar dat is wel afhankelijk of je spel direct associeert met competitie en winnen/verliezen). Doordat de vragen niet specifiek over de kunstwerken van het Kröller-Müller Museum gaan, is het spel ook geschikt voor elk ander kunstmuseum.
 
De kunst van het stellen van vragen over kunst
Eigenlijk reikt het spel van Kröller Müller - door de vraagcategorieën - je indirect een leuke methode aan waarmee iedereen (bijvoorbeeld als ouder of als juf / meester) actief een museum kan bezoeken. De vraagcategorieën geven een makkelijk te onthouden raamwerk waardoor je met een vragende houding een museum kunt bezoeken.

Het is namelijk een kleine moeite om tijdens een museumbezoek zelf vragen te bedenken waarbij je bovenstaande vraagcategorie in gedachten houdt. Als je zelf het spelelement wilt toevoegen, kun je een eigen dobbelsteen meenemen. Wij hadden - geïnspireerd door de vragen van de vragenlijst van Kröller-Müller - zelf al snel aanvullende vragen bedacht (maar ok, het is wel ons vak). Ook leuk: laat je kinderen vragen bedenken!

Ter inspiratie enkele voorbeeldvragen uit iedere vraagcategorie.
Om je te helpen, vind je hieronder enkele voorbeeldvragen. Enkele vragen komen uit het spel van Kröller-Müller (onze favoriete vragen, aangegeven met KM), de rest hebben we zelf tijdens of vlak na het bezoek bedacht.

  • Wat vind jij?
    • Wat vind je van hoe de schilderijen zijn opgehangen?
    • Welk kunstwerk  zou je mee willen nemen naar huis?
    • Welk schilderij zou het beste passen bij de toiletten bij de Hema?
    • Als je je ogen dichtdoet en ineens opent, welk kunstwerk vind je dan het meeste opvallen?
    • Suppoosten bewaken de kunstwerken, maar hebben zij ook een favoriet? Vraag het eens! (KM).
  • Stel je voor:
    • Stel je voor dat één kunstwerk een geheime schatkaart is. Welk kunstwerk is dit en wat zou de schat zijn?
    • Stel je voor dat één kunstwerk tot leven komt in de nacht. Welk kunstwerk zou dit zijn?
    • Stel je voor dat je zelf de naam van een kunstwerk zou mogen bedenken. Welk kunstwerk kies je en wat is de naam?
    • Stel je voor dat een kunstwerk in het museum jouw naam zou dragen. Welk kunstwerk is dat en waarom?
    • Goed nieuws! Je mag een nachtje logeren in één van de schilderijen. Welk werk kies je en waar wil je precies slapen? (KM)
  • Doe je mee?
    • Kun je voor een kunstwerk gaan staan en deze nadoen?
    • Kun je een verhaal bedenken waarbij het schilderij als plaatje op de laatste pagina zou staan? 
    • Kies het kunstwerk uit dat je het mooiste vindt. Kan iemand anders raden welk kunstwerk dit is door hierbij te gaan staan?
    • Kun je iedereen bij het schilderij zetten dat het beste past bij hun kledingstijl?
    • Bedenk een geluid en laat de anderen een kunstwerk zoeken dat daarbij past. (KM)
  • Speur je mee?
    • De kunstwerken zijn goed beveiligd. Kun je achterhalen hoe? (even opletten ouders)
    • Hoeveel neuzen tel je in deze ruimte?
    • Waar vind je de kleinste mens in deze zaal?
    • Op welke schilderij zit het minste verf?
    • Hebben alle kunstenaars hun naam op het schilderij gezet? (KM)
  • Zie je dat?
    • Bij welk kunstwerk staan de mensen het langst te kijken?
    • Bij welk kunstwerk staan de meeste mensen?
    • Waaraan kun je zien of iemand een kunstwerk mooi vindt?
    • Welke kunstwerken lijken op elkaar? Hoezo?
    • Over welk kunstwerk is volgens jou het langste nagedacht? Hoe zie je dat? (KM)

Onze conclusie: complimenten aan Kröller-Müller voor het bedenken en gratis verstrekken van een dergelijk vraagspel.

Heb je zelf aanvullende vragen die je kunt stellen aan kinderen in een museum? Kom maar op! Zelf vinden we daarnaast de vraagcategorieën Speur je mee? en Zie je dat? wel erg op elkaar lijken. Heb je zelf een eigen categorie?