Leerkrachten en docenten bepalen, samen met hun leerlingen en studenten, natuurlijk in grote mate de kwaliteit van lessen, colleges en/of trainingen. En hoe enthousiast dit ook gebeurt, dit vraagt om meer dan eenzijdige kennisoverdracht. Goede docenten verstaan ook de kunst van het stellen van vragen. Of zoals wel wordt afgeleid uit de principes van de bekende onderwijsonderzoeker Barak Rosenshine: effectief bevragen is de kern van goede instructie. Nu zijn over het stellen van vragen tijdens lessen veel geweldige, toegankelijke artikelen geschreven. Op onderstaand lijstje houden we bij wat we lazen, wetenschappelijk lijkt te zijn onderbouwd en/of ons inspireerde. Tips zijn altijd welkom.
Bijgewerkt: 17-08-2025 (linkjes bijgewerkt en verwijzing naar Rosenshine)

Over de kunst van het stellen van vragen en doorvragen



De docent en leerkracht als vragensteller

Het is een uitstervend "ras": de docenten en leerkrachten die tijdens hun lessen enkel gericht zijn op eenzijdige kennisoverdracht. De docenten die als expert in een bepaald vakgebied ervan genieten om uren achter elkaar uit te leggen hoe iets werkt of te vertellen over wat is. De hooggeleerde professor die voor een grote groep studenten een hoorcollege geeft; het is een treffend voorbeeld. Dit zie je (gelukkig) steeds minder.

Hiervoor zijn een aantal redenen:

  • Werkt niet/nauwelijks. Ten eerste laten alle onderzoeken zien dat het eenzijdig overdragen van kennis vaak niet tot nauwelijks werkt.
  • Inefficiënt. Daarnaast zie je dat als het al zou werken dat het vaak vrij inefficiënt is. Als een docent pas bij de toets inziet in hoeverre een leerling of student het begrepen heeft, is er geen ruimte meer in het leerproces van de studenten of leerlingen in te grijpen.
  • Betere alternatieven. Tot slot zie je een beweging naar andere online vormen van kennisoverdracht. Slimme webpagina´s, weblectures, AI en/of MOOC´s nemen de rol van dit soort docenten over.
 
Het gevolg: onderwijs is interactiever geworden. Van docenten en leerkrachten wordt gevraagd dat ze studenten en leerlingen bij de les betrekken. Van passief naar actief lesgeven. Juist omdat dit meer effectief lijkt te zijn. Dit valt ook wel te beredeneren. Je kunt immers een uur lang kennis spuien, maar als je leerling of student na 5 minuten al is afgehaakt, zal deze niets meer leren. 

En de manier om lessen interactief en effectief te maken, is natuurlijk door het stellen van vragen. 


(zie bijvoorbeeld ook deze bijdrage van Paul Kirschner over Wat Maakt een Topleraar? Door gebruik te maken van de soorten vragen die je kunt inzetten kun je het leren vergemakkelijken, verrijken en verdiepen.)

De praktijk laat echter twee problemen zien. Het goed stellen van vragen is lastig. En het stellen van goede vragen is lastig.

Daarom lijkt het ons wel een aardig idee om op deze pagina bij te gaan houden hoe je als docent / leerkracht tijdens een les beter(e) vragen kunt stellen aan leerlingen of studenten. Bijvoorbeeld tijdens een onderwijsvraaggesprek. Met vraagtips en vraagtechnieken van onszelf of met linkjes naar andere artikelen. Hopelijk ontstaat hierdoor een interessant totaaloverzicht over de kunst van het stellen van vragen als docent / leerkracht. Niet qua toetsen maar tijdens de lessen.

Heb je geen tijd om alles te lezen? Dan raden we je hoofdstuk 2 uit het boek De principes van Rosenshine van Tom Sherrington aan. Het boek is uitgegeven bij Teleos Uitgevers (een vertaling door Hilly Drok en René Kneyber) en is hier te koop. Het tweede hoofdstuk is hier als preview in te zien en geeft al diverse goede tips aan leerkrachten als het gaat om het stellen van vragen.

Om tot een goede lijst te komen, maken wij voor onze lijst tweedeling. Ten eerste vind je hieronder artikelen die gaan over het stellen van vragen in het algemeen (verdeeld over de verschillende fases die je als docent kunt onderscheiden). Vervolgens vind je vraagtips en vraagtechnieken die hebben te maken met specifieke taken en (leer)activiteiten. Sommige vragen en vraagactiviteiten zijn daarbij meer gericht op het verwerven van kennis; andere meer op groepsdiscussies en maatschappelijke vorming en debat.


Het stellen van goede vragen aan leerlingen en studenten tijdens lessen 


I. De kunst van het stellen van vragen tijdens lessen in het algemeen


1. Het stellen van een vraag

2. Ruimte geven voor een antwoord

3. Het doorspelen van vragen

4. Doorvragen

II. De kunst van het stellen van vragen stellen tijdens specifieke leeractiviteiten / activiteiten:


1. Het tonen van betrokkenheid

2. Het activeren van voorkennis

3. Het toetsen of de stof aankomt (met name begrip en inzicht)

4. Het stimuleren om kennis toe te passen (in real life)

5. Het aanzetten tot hogere-orde denken / denkvaardigheden

6. Het laten reflecteren van de de student / leerling op zijn eigen leerproces

7. Het evalueren van de les / lessen

Ken je andere goede artikelen met specifieke vraagtechnieken voor docenten en leerkrachten tijdens hun lessen, heb je nog een andere vraagtips, mis je een categorie? We horen het natuurlijk graag!