eBook: de kunst van vragen stellen
Hieronder vind je ons boek "Huh? Wat? Waarom ook alweer? De kunst van vragen stellen in de beroepspraktijk".
In dit eBook kun je lezen hoe je op je werk de juiste vragen stelt. Het is een boek voor iedereen die op het werk wel eens met kennis en informatie heeft te maken: juristen, journalisten, onderzoekers, politici, medici, docenten / leerkrachten, ... iedereen?
Laatste update 24-10-2020 (voor geactualiseerd) ![]() |
"Onze cultuur is gericht op het verstrekken van informatie. We vinden het moeilijk vragen te stellen, al helemaal op een bescheiden manier. [...] Het is [echter], om kort te gaan, neerbuigend iemand te vertellen hoe het zit, omdat het impliceert dat de ander iets niet weet maar dat wel zou moeten weten."
Terwijl de kunst van vragen te stellen in de huidige informatie- en kennissamenleving juist enorm belangrijk is voor een goede beroepsuitoefening.
Met onderstaand boek geven we je inzicht in wat nodig is om als professional tijdens een gesprek met anderen goede (en misschien ook wel leuke) vragen te stellen. Het richt zich op de benodigde:
- kennis (uit met name de informele logica, kritisch denken, argumentatieleer, sociale psychologie, kennistheorie en wetenschapsfilosofie)
- vaardigheid (denk aan goede vraagtechnieken)
- houding (het tonen van een nieuwsgierige, positief-kritische houding).
Delen van dit eBook worden/zijn ingezet bij diverse MBO-opleidingen, hogescholen en universiteiten. En natuurlijk gebruiken we tijdens onze eigen gesprekken en trainingen deze teksten. Maar let op: je mag de teksten niet zomaar overnemen. Ernaar verwijzen kan natuurlijk altijd. Graag zelfs.
Wil je betere vragen leren stellen? Begin dan dus hieronder met de inhoudsopgave van het eBook. Je zult hierbij veel vraagschema's vinden. Zou je graag nog meer vraagschema's opgenomen zien worden, dan horen we het graag (dat is het voordeel van een online boek).
Veel lees- en vraagplezier!
PS. En niet vergeten: leren vragen stellen leer je met name door gesprekken te voeren en zelf kennis op waarde te schatten (en niet enkel door hierover te lezen).
De kunst van vragen stellen in de beroepspraktijk
Serie
PS. En niet vergeten: leren vragen stellen leer je met name door gesprekken te voeren en zelf kennis op waarde te schatten (en niet enkel door hierover te lezen).
Huh?
Wat?
Waarom ook alweer?
Wat?
Waarom ook alweer?
De kunst van vragen stellen in de beroepspraktijk
Serie
Gespreksvaardigheden en onderzoekend vermogen in de praktijk
Copyright
Voor de eerste keer hier? Lees hier.
VOORWOORD
1. HET STARTPUNT: DE BEHOEFTE IN DE BEROEPSPRAKTIJK OM TE HANDELEN OP BASIS VAN GOEDE KENNIS IN HET ALGEMEEN EN GOEDE OORDELEN EN OORDEELSVORMING IN HET BIJZONDER
2. HET PROBLEEM: ONS GEBREKKIG OORDEELSVERMOGEN
3. EEN VRAGENDE HOUDING ALS PROFESSIONEEL REDMIDDEL
4. HET GEBRUIK VAN VRAAGSCHEMA'S OM DE JUISTE VRAGEN TE STELLEN
5. VRAGEN DIE ZICH RICHTEN OP DE INHOUD: DE KENNIS EN INFORMATIE DIE GEBRUIKT WORDT (DEEL A)
Voor beginnende vragenstellers:
Voor gevorderde / professionele vragenstellers:
6. VRAGEN NAAR DE TOTSTANDKOMING VAN DE GEHANTEERDE KENNIS (DEEL B)
VOORWOORD
WAAROM EEN BOEK OVER HET STELLEN VAN VRAGEN (VOOR OP HET WERK)?
- De plaats van kennis in de beroepspraktijk
- De verschillende kennissoorten
- De professionele kennisverwachting
- Centraal staat het bevragen van oordelen en oordeelsvorming
- Inleiding op ons gebrekkig oordeelsvermogen
- Hoe mensen omgaan met kennis:
- Hoe mensen (niet zonder problemen) kennis verwerven, verwerken en uiten
- Ons gebrekkig oordeelsvermogen: epistemische doofdheid, stomheid en blindheid
- De irrationele mens: tien belangrijke cognitieve valkuilen in het bijzonder:
- Cognitieve valkuilen en cognitieve instincten
- (01) Het overschatten van onze waarneming
- (02) Onderschatten dat onze aandacht gestuurd worden
- (03) Te snel oordelen: het geven van betekenis aan feiten (feitelijke kennis)
- (04) Onderhevig zijn aan tunnelvisie / confirmation bias
- (05) Rationaliseren
- (06) Onbewust geleid worden door basale behoeften, interesses en angsten
- (07) Ten onrechte enkel uitgaan van de informatie die aanwezig is (de availability-bias)
- (08) Te snel beïnvloed worden door de groep (social proof/sociaal bewijs en groepsdruk)
- (09) Niet kunnen omgaan met kennis die tegen onze opvattingen ingaat (perceptuele verdediging)
- (10) Het overwaarderen van de eigen ervaring
WAT IS EEN GOEDE MANIER OM ALS BEROEPSBEOEFENAAR DEZE PROBLEMEN TE VOORKOMEN?
3. EEN VRAGENDE HOUDING ALS PROFESSIONEEL REDMIDDEL
- Positief-kritische vragen stellen als redmiddel
- Of te wel: een positief-kritische (onderzoekende) houding:
- Samengevat: Huh? Wat? Waarom ook alweer?
- Is niet hetzelfde als kritiek spuien
- Is niet het stellen van suggestieve vragen
- Karaktereigenschappen van een goede vragensteller
4. HET GEBRUIK VAN VRAAGSCHEMA'S OM DE JUISTE VRAGEN TE STELLEN
- Drie manieren om naar kennis en informatie te kijken en als professional te bevragen: vanuit (A) de inhoud, (B) de totstandkoming en (C) de kennisbron.
- Het gebruik van vraagschema's om bij deze drie manieren de juiste vragen te stellen
HOE KUN JE MEER SYSTEMATISCH DE JUISTE VRAGEN STELLEN? MET DEZE VRAAGSCHEMA'S.
Voor beginnende vragenstellers:
Voor gevorderde / professionele vragenstellers:
- Waarom een onderscheid tussen minder en meer complexe vraagschema's bij de inhoudelijke vraagschema´s
- Met complexe vraagschema's doorvragen naar de geldigheid van wat beweerd wordt: de feiten, meningen, verklaringen, voorspellingen, ...
- A11 - In hoeverre zijn de feiten waar? (11 vragen om feit van fictie te onderscheiden)
- A12 - In hoeverre is deze mening de juiste? (11 vragen om je oordeel niet enkel te baseren op je gevoel)
- A13 - In hoeverre moet ik waarde hechten aan deze voorspelling? (11 vragen om vast te stellen in hoeverre een voorspelling waar kan zijn).
Als inleiding (kader): de juridische methode
7. VRAGEN NAAR DE BRONNEN EN KENNISDRAGERS (DEEL C)
BIJLAGEN
- C01 - De 5 vragen die je moet stellen voordat je een nieuwsbericht als kennisbron omarmt.
- C02 - Meer dan 10 vragen die je moet stellen bij een social media profiel voordat je kennis van een profiel overneemt.
- C03 - 11 vragen om de professionaliteit en gezaghebbendheid van een arts / medicus in te schatten.
BIJLAGEN
- Vraagwoorden (de 5W's / 7W's en een H)
- Soorten vragen / vraagtypologieën / vraagindelingen
- Doorvragen
- Waaromvragen
![]() |