eBook: de kunst van vragen stellen
Hieronder kun je gratis ons boek "Huh? Wat? Waarom ook alweer? De kunst van vragen stellen in de beroepspraktijk" online raadplegen. In dit eBook kun je lezen hoe je op je werk de juiste vragen stelt.
Het boek is bedoeld voor iedereen die op het werk wel eens met het beoordelen van kennis en informatie heeft te maken: juristen, journalisten, politici (gemeenteraadsleden e.d.), medici en zorgverleners, docenten / leerkrachten, leden van een ondernemingsraad, toezichthouders, bestuurders, etc, etc, ... In de praktijk eigenlijk wel iedereen.
Maar wees gewaarschuwd: leren de juiste vragen te stellen is misschien lastiger dan je denkt. Hopelijk kunnen de vraagschema's in dit boek je hierbij helpen.
Laatste update 17-03-2022 (typo's / woordgebruik)Het boek is bedoeld voor iedereen die op het werk wel eens met het beoordelen van kennis en informatie heeft te maken: juristen, journalisten, politici (gemeenteraadsleden e.d.), medici en zorgverleners, docenten / leerkrachten, leden van een ondernemingsraad, toezichthouders, bestuurders, etc, etc, ... In de praktijk eigenlijk wel iedereen.
Maar wees gewaarschuwd: leren de juiste vragen te stellen is misschien lastiger dan je denkt. Hopelijk kunnen de vraagschema's in dit boek je hierbij helpen.
Copyright Vraagzin.nl
"Onze cultuur is gericht op het verstrekken van informatie. We vinden het moeilijk vragen te stellen, al helemaal op een bescheiden manier. [...] Het is [echter], om kort te gaan, neerbuigend iemand te vertellen hoe het zit, omdat het impliceert dat de ander iets niet weet maar dat wel zou moeten weten."
Terwijl de kunst van vragen te stellen in de huidige informatie- en kennissamenleving juist enorm belangrijk is voor een goede beroepsuitoefening.
Met onderstaand boek geven we je inzicht in wat nodig is om als professional tijdens een gesprek met anderen goede (en misschien ook wel leuke) vragen te stellen. Het richt zich op de benodigde:
- kennis (uit met name de informele logica, kritisch denken, argumentatieleer, sociale psychologie, kennistheorie en wetenschapsfilosofie)
- vaardigheid (denk aan goede vraagtechnieken)
- houding (het tonen van een nieuwsgierige, positief-kritische houding).
Artikelen uit dit eBook worden/zijn ingezet bij diverse MBO-opleidingen, hogescholen en universiteiten. En natuurlijk gebruiken we tijdens onze eigen gesprekken en trainingen deze teksten. Maar let op: je mag de teksten niet zomaar overnemen. Ernaar verwijzen kan natuurlijk altijd. Graag zelfs.
Wil je betere vragen leren stellen? Begin dan dus hieronder met de inhoudsopgave van het eBook. Je zult hierbij veel vraagschema's vinden. Zou je graag nog meer vraagschema's opgenomen zien worden, dan horen we het graag (dat is het voordeel van een online boek).
Wil je betere vragen leren stellen? Begin dan dus hieronder met de inhoudsopgave van het eBook. Je zult hierbij veel vraagschema's vinden. Zou je graag nog meer vraagschema's opgenomen zien worden, dan horen we het graag (dat is het voordeel van een online boek).
We hebben er trouwens voor gekozen om de inhoud hier gratis online aan te bieden. Het eBook is om die reden niet meer als pdf/epub of als hardcopy beschikbaar. Het grote voordeel is dat we hierdoor makkelijker de inhoud actueel kunnen houden (bij grote wijzigingen blijft de oude versie natuurlijk gewoon beschikbaar).
Veel lees- en vraagplezier!
PS. Leren vragen stellen leer je met name door gesprekken te voeren en zelf kennis op waarde te schatten (en niet enkel door hierover te lezen) en kan ook niet zonder de nodige inhoudelijke kennis (dit kan gaan om juridische kennis, medische kennis, kennis van de geschiedenis, het beleid van een organisatie, et cetera). Sterker nog, onderzoek laat zien dat het stellen van goede vragen begint met inhoudelijke kennis; vervolgens kun je deze met de juiste vraagtechnieken nog beter inzetten.
De kunst van vragen stellen in de beroepspraktijk
Serie
Veel lees- en vraagplezier!
PS. Leren vragen stellen leer je met name door gesprekken te voeren en zelf kennis op waarde te schatten (en niet enkel door hierover te lezen) en kan ook niet zonder de nodige inhoudelijke kennis (dit kan gaan om juridische kennis, medische kennis, kennis van de geschiedenis, het beleid van een organisatie, et cetera). Sterker nog, onderzoek laat zien dat het stellen van goede vragen begint met inhoudelijke kennis; vervolgens kun je deze met de juiste vraagtechnieken nog beter inzetten.
Huh?
Wat?
Waarom ook alweer?
Wat?
Waarom ook alweer?
De kunst van vragen stellen in de beroepspraktijk
Serie
Gespreksvaardigheden, kritisch denken en onderzoekend vermogen in de praktijk
Copyright
Voor de eerste keer hier? Lees hier.
VOORWOORD
1. HET STARTPUNT: DE BEHOEFTE IN DE BEROEPSPRAKTIJK OM TE HANDELEN OP BASIS VAN GOEDE KENNIS IN HET ALGEMEEN EN GOEDE OORDELEN EN OORDEELSVORMING IN HET BIJZONDER
2. HET PROBLEEM: ONS GEBREKKIG OORDEELSVERMOGEN
3. EEN VRAGENDE HOUDING ALS PROFESSIONEEL REDMIDDEL
4. HET GEBRUIK VAN VRAAGSCHEMA'S OM DE JUISTE VRAGEN TE STELLEN
DEEL A
5. VRAGEN DIE ZICH RICHTEN OP DE INHOUD: HET SOORT KENNIS EN INFORMATIE DAT GEBRUIKT WORDT
Voor beginnende vragenstellers:
Voor gevorderde / professionele vragenstellers:
DEEL B
6. VRAGEN NAAR DE TOTSTANDKOMING VAN DE GEHANTEERDE KENNIS
VOORWOORD
WAAROM EEN BOEK OVER HET STELLEN VAN VRAGEN (VOOR OP HET WERK)?
- De plaats van kennis in de beroepspraktijk
- De verschillende kennissoorten
- De professionele kennisverwachting
- Centraal staat het bevragen van oordelen en oordeelsvorming
- Inleiding op ons gebrekkig oordeelsvermogen
- Hoe mensen omgaan met kennis:
- Hoe mensen (niet zonder problemen) kennis verwerven, verwerken en uiten
- Ons gebrekkig oordeelsvermogen: epistemische doofdheid, stomheid en blindheid
- De irrationele mens: tien belangrijke cognitieve valkuilen in het bijzonder:
- Cognitieve valkuilen en cognitieve instincten
- (01) Het overschatten van onze waarneming
- (02) Onderschatten dat onze aandacht gestuurd worden
- (03) Te snel oordelen: het geven van betekenis aan feiten (feitelijke kennis)
- (04) Onderhevig zijn aan tunnelvisie / confirmation bias
- (05) Rationaliseren
- (06) Onbewust geleid worden door basale behoeften, interesses en angsten
- (07) Ten onrechte enkel uitgaan van de informatie die aanwezig is (de availability-bias)
- (08) Te snel beĆÆnvloed worden door de groep (social proof/sociaal bewijs en groepsdruk)
- (09) Niet kunnen omgaan met kennis die tegen onze opvattingen ingaat (perceptuele verdediging)
- (10) Het overwaarderen van de eigen ervaring
WAT IS EEN GOEDE MANIER OM ALS BEROEPSBEOEFENAAR DEZE PROBLEMEN TE VOORKOMEN?
3. EEN VRAGENDE HOUDING ALS PROFESSIONEEL REDMIDDEL
- Positief-kritische vragen stellen als redmiddel
- Of te wel: een positief-kritische (onderzoekende) houding:
- Samengevat: Huh? Wat? Waarom ook alweer?
- Is niet hetzelfde als kritiek spuien
- Is niet het stellen van suggestieve vragen
- Karaktereigenschappen van een goede vragensteller
4. HET GEBRUIK VAN VRAAGSCHEMA'S OM DE JUISTE VRAGEN TE STELLEN
- Drie manieren kennis en informatie te bevragen: gezien de soort kennis (deel A), gezien de totstandkoming van de kennis (deel B) en gezien de kennisbron (deels C).
- Hoe dan? Het gebruik van vraagschema's om bij deze drie manieren de juiste vragen te stellen
HOE KUN JE MEER SYSTEMATISCH DE JUISTE VRAGEN STELLEN? MET DEZE VRAAGSCHEMA'S.
DEEL A
Voor beginnende vragenstellers:
Voor gevorderde / professionele vragenstellers:
- Waarom een onderscheid tussen minder en meer complexe vraagschema's bij de inhoudelijke vraagschema´s
- Met complexe vraagschema's doorvragen naar de geldigheid van wat beweerd wordt: de feiten, meningen, verklaringen, voorspellingen, adviezen, ...
- A11 - In hoeverre zijn de feiten waar?
- A12 - In hoeverre is deze mening / is dit oordeel de juiste?
- A13 - In hoeverre klopt deze voorspelling?
DEEL B
Als inleiding (kader): de juridische methode
DEEL C
7. VRAGEN NAAR DE BRONNEN EN KENNISDRAGERS
BIJLAGEN
DEEL C
- C01 - In hoeverre klopt dit nieuwsbericht?
- C02 - Waarom zou ik wat dit social media profiel stelt geloven?
- C03 - Hoezo zou ik deze medicus / arts volgen in wat hij of zij zegt?
BIJLAGEN
- Vraagwoorden (de 5W's / 7W's en een H)
- Soorten vragen / vraagtypologieƫn / vraagindelingen
- Doorvragen
- Waaromvragen