De kunst van het stellen van vragen en doorvragen
t

Patiënten leren vragen stellen

In het Brabants Dagblad van 25 september valt te lezen over een interessant initiatief van het ziekenhuis Bernhoven uit Uden (hier is de online samenvatting van het artikel te vinden). Bernhoven heeft als streven om in 2016 het meest mensgerichte ziekenhuis in Nederland te zijn. Om dit concreet te maken, gaat het ziekenhuis patiënten actief aanmoedigen om meer vragen te stellen aan de dokter. Hierdoor kan de dokter nog beter bepalen wat voor de patiënt de beste zorg is terwijl ondertussen de patiënt ziet dat de dokter tijd voor hem of haar neemt.

Bernhaven, zo wordt beschreven, vraagt aan patiënten bij hun bezoek hiertoe altijd minstens drie 'goede vragen' te stellen:
  1. Wat zijn mijn mogelijkheden,
  2. Wat zijn daarvan de voor- en nadelen, en
  3. Wat betekent dat voor mijn situatie?

Vervolgens wordt de patiënt aangemoedigd om door te vragen tot alles duidelijk is. Het ziekenhuis geeft wel aan dat het nog even afwachten is wat dit met de wachtrijen zal doen. Er zullen patiënten zijn die actief doorvragen maar ook patiënten zijn die dit niet doen. Laat dit zich nog plannen? De eerste signalen zijn echter positief.
 
Meer over: ,