Leestip: in Het Schooljournaal (nr. 19 / 12 december 2015, pagina 10/12) van CNV Onderwijs () staat een leuk artikel waarin Barry Mahoney, mbo-docent Maatschappijleer, het onderwijs oproept mee te helpen in het voorkomen van radicalisering. En dat het onderwijs dit ook kan. Zijn methode: stel vragen, zaai twijfel.
 
Uit het artikel:
'Het Horizon College is een gemengde school, zonder dominante opvattingen, meent Mathoney. 'Toch kwam er wel een hoop onzin het lokaal in, ten tijde van Charlie Hebdo. Bijvoorbeeld dat het een aanval zijn op de democratie, dat de cartoons waar het hier om ging maar moesten kunnen, dat de islam in zijn algemeenheid schuld had. Ik werk volgens de socratische methode: vragen stellen zoals "Waarom denk je dat dat zo is?", "Wat zijn je argumenten daarvoor?" en "Waar heb je dat vandaan?" En dan zie je al snel dat veel meningen gebaseerd zijn op napraten. En zodra dat duidelijk wordt, kan ik er perspectieven tegenover zetten. Dingen in een context plaatsen en informatie geven. Dan lijken meningen niet zo in steen gebeiteld als ze vaak gepresenteerd worden.'